Преди да навляза по-дълбоко в темата искам да предупредя колегите, които решат сами да сглобят или да закупят подобно устройство – ефект от електрическа гледна точка (как влияе на оргона ще кажат другите специалисти


1. Видове електрически шум и компенсирането им (Фиг. Шум)
1.1. Високочестотни импулси/пропадания с малка амплитуда на тока – причиняват се от устройства, които за много кратко (с висока честота) консумират ток като например запалителни бобини, горивни инжектори (газови/метанови/бензинови/дизелови), управление на вентилаторите в купето, допълнителни модули с честотна модулация (DRL) и други. Тези смущения съставляват основна част от шума, повлияващ точността на измерване на сензорите в превозното средство и електронните системи. Предложеният тук модул, благодарение на кондензаторите с намалено вътрешно съпротивление (Low ESR) е способен напълно да филтрира разгледаните в тази точка смущения.
1.2. Статично искрене – причинява се от натрупаното статично електричество в различни части на превозното средство при пренасянето му в електрическата система. Обикновено подобен род смущения се абсорбират още в самия корпус, но веднъж проникнали в електрическата система могат да бъдат филтрирани от разглеждания модул.
1.3. Продължително черпене на голям ток – причинява се от активирането на консуматори с голяма мощност като фарове, стартер, соленоиди на компресори, събууфъри и други. За да се компенсира влиянието им алтернаторът ще се опита да отдаде по-голям ток, макар и със закъснение. Пропадането обикновено трае около половин секунда. За да се компенсира подобен пик обаче е необходим капацитет от порядъка на 1 до 5 фарада.
1.4. Преходни пикове с голям пад на тока – причиняват се от активирането на мощни актуатори или релета за кратко време, накъсано. Подобни смущения се компенсират частично.
Горното описание представя по опростен начин типовете електрически шум в превозните средства. В реалният случай различни типове смущения се наслагват едно върху друго, което налага използването на кондензатори с ниско собствено съпротивление (Low ESR) за да се филтрират ефективно възникналите високочестотни колебания. Поради факта, че автомобилният акумулатор има висок вътрешен импеданс (съпротивление), същият не е в състояние да поеме или компенсира достатъчно бързо пиковете и пропаданията, което води до отделянето на голям ток от него. Акумулаторът е изключително неспособен да се справи с описаните в 1.1., 1.2. и 1.4. ситуации, което изисква добавянето на външен филтър за компенсирането им, което е и целта на настоящото устройство.
2. Основни изисквания при проектирането на авто филтър/стабилизатор
Както подробно бе разгледано в предишната глава за ефективната работа на един такъв филтър от съществено значение е бързодействието на вложените елементи. Препоръчва се използването основно на два вида кондензатори – супер кондензатори (трудни за намиране и с много висока цена) или Low ESR електролитни кондензатори (сравнително по-достъпни на пазара и с по-ниска цена за сравним капацитет). При избора на кондензатори обърнете внимание на работното им напрежение. За 12Vсистема препоръчвам използването на 25V кондензатори, които ще гарантират по-дълъг експлоатационен живот на модула спрямо 16V им версия. Разбира се по-високото работно напрежение означава по-големи габарити, което създава конструктивни трудности при затварянето им в кутия или друг вид изолация.
Друг важен момент е изборът на капацитет на кондензаторите, както и общият капацитет на изделието (при паралелно свързване на кондензаторите е равен на сумата от капацитетите на всеки един по отделно.Тук важи правилото на Мечо Пух – колкото повече, толкова повече, но всичко си има цена и размери

На последно, но не и по важност място е видът на свързващите проводници и мястото им на свърване към инсталацията на автомобила. Токовете, които се налага да бъдат филтрирани са вихрови или високочестотни. Известно е, че такива токове текат по повърхността на проводника, а не в сърцевината му, ето защо е важно проводниците на един такъв модул да са 1) многожилни, 2) с малко сечение на отделото жило и 3) с голямо общо сечение (6 мм2 или повече). По отношение мястото на свързване смятам, че е най-подходящо свързването възможно най-близо до клемите на акумулатора, което гарантира максималното му разтоварване от работа в нетипични за него режими. Свързването на подобно удройство е запалката на автомобила е компромисно решение с единствена цел улесняване на крайния потребител, което обаче намалява крайния резултат.
3. Проектиране и производство на авто филтър/стабилизатор.
На база изброените по-горе изисквания е синтезирана следната електрическа схема (Фиг. Схема).
Състои се от следните компоненти:
4 x 3.300uF / 16volt
4 x 4.700uF / 16volt
5 x 1.000uF / 16volt
8 x 4.7uF / 16volt
1 x 10nF
1 x LED
1 x Resistor 1K ohm
Универсална монтажна платка
Клеми 2 броя
Кабели
В реализираният от мен вариант използвах 25V кондензатори и намалих техния брой на 2 x 4.700uF / 25volt за да спестя от цената. Също така премахнах резистора и светодиода, но добавих предпазител 10А на плюса на схемата върху платката.
Повече подробности за реализирането на схемата можете да откриете на този адрес http://prazzer.blogspot.com/2012/02/vol ... s-and.html
4. Доставчици на модули и елементи за изграждането им
Два са основните доставчика на готови модули :
http://adhoc-tech-sci.com/index.html и http://pivotjp.com/product/vs-m/vs-m-e.html (вторият има доста копия ментета, особено ако се поръча от китайски сайт или eBay).
Ако сте решили сами да сглобите подобен модул, потърсете елементи в
http://store.comet.bg/Catalogue/CAP/Cap ... AiOiIxMCJ9
http://bg.farnell.com/
http://www.digikey.bg/bg/en/digihome.html?WT.srch=1 и други.
5. Ефекти от приложението на модула.
В различните превозни средства се наблюдават част или пълният набор от положителни ефекти, а именно – повишаване мощността на автомобила по косвен път, чрез разтоварване на алтернатора посредством запазване режима на работа на акумулатора като такъв, вместо ангажирането му с несвойствени задачи; подобрена искра поради повишеното качество на подаваното напрежение (реални тестове с променен цвят на искрата); повишена чувствителност на сензорите и от там по-точни данни за контролираните параметри; по-чист звук от аудио уредбата и по-селективен тунер поради намалените смущения в антенната част.
6. Един съвет от мен – оправете си замасяванията на електрическата инсталация към акумулатора и автомобила. Ще се изумите от ефекта
