от juliang » Пет Сеп 05, 2014 1:55 am
Темата е страшно обширна, отгоре на това няма универсален отговор "направи това и ще дигнеш конете".
Човек като погледне конструкцията на мотора и би трябвало да му е ясно какво трябва да се направи за да се повиши мощността.
Мотора представлява няколко бутала, над които има серия от експлозии, а под които има атмосферно налягане. Сиката идва именно от разликата в наляганията над и под буталото. Така че за да изкарате повече мощност трябва или да увеличите налягането над буталото, или да намалите налягането под буталото. Намаляването на налягането под буталото е кауза пердута, това веднага го забравяме. Останва да увеличим налягането над буталото.
Обаче трябва да го увеличим така, че то да расте със желано от нас темп, Ако при всеки такт хвърляме по няколко капки ниторглицеерин вместо горивото ще получим по-голямо налягане, но това ще унищожи мотора, като отгоре на това докато не се разпадне той няма да дава по-голяма мощност.
В горивната канера имаме точно "изгаряне", а не "взрив", и разликата между двете е огромна и от изключителна важност. Изгарянето трябва да става с определена скорост и да започва в определено време. Минимални отклонения от тези времена водят до неефективно използване на горивото и намалена мощност и/или увеличен разход.
Както се сещате... в домашни условия почти никой няма апаратурата и десетките мотори, над които да експериментира. Метода на "проба-грешка" може и да даде резултат, но това не си е начин...
Малко лирично отклонение, че съм на тая тема... напоследък се правя на програмист, и съм на вълна "методи за сортиране на елементи". Има бавни методи за сортиране, има и бързи методи. Бавните методи работят със скорост N*N (N на квадрат). Най-бързите универсални методи работят със скорост N*log(N) което е доста бързо. Това е математическото ограничение - по-бързо просто не може. В ограничени случаи на използване има методи които работят със скорост N, но това са частни случаи.
И защо е off-а... един "метод" който много прилича на опитите на някои хора да налучкат правилата посока тук. Нарича се bogosort... естествено е шега в общността на програмистите, никой не го позлва, но го има като метод - вижте в гугъла. Същността на този метод е следната: Имате торба в която има примерно 10 кубчета номерирани от 1 до 10. Целта е да ги сортирате по нарастващ ред. Почвате да вадите случайни кубчета 1 по 1. Ако след като извадите всички кубчета те не са излезнали в желания ред - връщате ги обратно в торабата, разклащате торбата да се разбъркат и почвате отново да ги вадите 1 по 1. И това се повтаря докато най-накрая не ги извадите в правиланта последователност. Сложноста на алгоритъма е ... N!, т.е. ако имате 10 кубчета ще ви трябват средно 3 628 800 опита за да излезнат сортирани... Това е ужасяваща сложност, неприложима дори и при съвременните мощни компютри.
Та да завърша с off-topic-а - точно по същия начин си представяя как някой сяда да тунингова колата си, без да има представа какво става в мотора. Това е и вероятността да успее - bogosort. По тая логика може да се окаже, че добавянето на 5% доматен сок към горивото може да вдигне мощността с 20%. Признайте си - някой опитвал ли го е? Защо сте сигурни че няма да има ефект?
Естествено че няма толкова откачени хора, дето да го направят. А ако има - няма да им стигнат 10 живота да направят всички възможни комбинации. Щото може да се окаже, че не точно доматения сок, ами сока от зелени сини сливи (дето са още червени) има чудодейни ефект. И не в 5% концентрация, ами в 3%.
Та конкрено да въпроса - за всеки отделен двигател се подхожда индивидулано. Трябва да се проведе щателно раследване на процесите, протичащи в него, да се намеря слабите страни и да се търси начин те да се елиминират. За съжаление пред мотора се поставят прелакено много условия, голяма част от които се изключват взаимно, и често след туниговане се установява, че мотора макар и да е станал по-добър в в някакви случаи, в други се е влошил.
Диганл си мощността и изведнъж се оказва че разхода е скочил. Дигнал си мощността и си свалил рахода - оказва се че на рпазен ход мотора не държи обороти и гасне. Или си дигнал максималната скорост, обаче докато караш в града се налага да караш само на 1 и 2, щото иначе мотора гасне, пресецва и се дави. Решаваш всичките тия проблеми комплексно, мотора работи като часовник на ниски, на високи, има мощност на танк и разход на мотопед ... обаче изкарва само 1 седмица преди основен ремонт.
Могад афилософствам още много, но трябва да седна и да назубря каква е разликата между пермутации, вариации и комбинации (със и без повтаряне на елементите) и алогритмите за намирането им.