icrow написа:Така е признавам си! Обаче как тогава се адаптира двигателя към газ без да има ТАП и да работи без да се намира разлика, като освен картата следи за детонации? Като дига нагоре, докато чуе детонации и после връща? Ще се опитам да го проверя.
Има едно нещо, наречена "адптивна корекция" в компа на колата. Имаш твърда таблица със стойности на аванса (и не само) за дадени обороти и положение на педала на газта. Тя е записана твърдо още в завода. Освен нея имаш и още една таблица, в която с времето се уточняват корекциите.
Примерно за 2000 об/мин и педал натиснат на 50% в "твърдата" таблица е записано че аванса трябва да е 12 градуса и времето на инжекторите е 15 милисекунди. Обаче два еднакви двигателя няма, две еднакви партиди гориво няма... И в движение като се окаже че 10 (или не знам колко там точно) пъти при 12 градуса аванс има детонации, компа записва в адаптивните настройки "-1+ в место "0". Ако при слъщото положение ламбда сондата пак толкова пъти изреве че сместа е богата, в адаптивната таблица се записва "-1" за времето на дюзите. И компа работи с аванс 12-1 градуса и 15-1 милисекунди време на инжектора. Ако се окаже че това отново е малко и се получат емнайсе си еднакви показания адаптацията се променя от -1 на -2 и т.н.
Поради тази причина като сипеш качествено гориво колата не "литва" на момента. Трябва и известно време адаптивните настройки да установят новите стойности, подходящи за даденото гориво.
Това е много гот измислено, само дето... не са го мислили че собственика ще сложи газ. Като покараш 50-100 км на газ адаптивните настройки отскачат в небесата - аванса е дръпнат докрай, времената на бензиновите дюзи са изместени до минимум или максимум (зависи как е бил настроен изпарителя). Това става защото компа няма никаква идея че всъщност от него нищо не зависи, защото колата не работи на бензин а на газ. И се почва "Откак сложих газта, колата не ще да работи добре на бензин", ходене за почистване на дюзи, ровичкане за търсене на несъществуващ реално проблем. А просто на колата й трябва 50-100 км каране на бензин за да се "осъзнае на кой свят е", да си нареди отново адаптивните настройки. А това е бавна работа по дефиниция - така е направена за да не се вкарват в адаптивните настройки моментни отклонения.
Това е с пълна сила валидно за обикновените газови, но до голяма степен и за газовите инжекциони. Там кадърния майстор с настройките на картата на ГИ трябва да се стреми към възможно по-малки промени на времената, а не към максимална мощност или максимална икономия. Тоест да лъже възможно най-малко компа на колата. Колкото по-малко са разликите в показанията на бензиновите и газовите времена толкова по-безболезнено ще е за компа на колата да работи и с двете горива.