Здравейте,
темата засяга както достъпните и известни начини за усъвършенстване на автомобила и намаляване на съпротивлението му /а оттам и на разхода/, така и информация за нови методи и теории по въпроса.
Поздрави
Аеродинамичен тунинг - вортекс генератори, спойлери, устройс
Re: Аеродинамичен тунинг - вортекс генератори, спойлери, уст
Здравейте колеги,
темата е както за прости пасивни /тип спойлер/, така и за не толкова прости активни устройства, намаляващи съпротивлението на автомобила при движение с по-висока скорост. Както е известно, от примерно 100 км/ч нататък Сх се увеличава по експонента. Това става предимно заради съпротивлението от налягане /изключваме съпротивлението от триене, защото е пренебрежимо малко/. Основния виновник е образуващия се зад автомобила въздушен "джоб" с по-ниско от атмосферното налягане, което предизвиква вихрообразуване и така част от енергията на горивото отива за затопляне на околната среда. Ако задълбаем повече в механиката на флуидите и компютърният флуиден анализ, чрез които да разгледаме по-внимателно обтичането на каросерията при един среден съвременен автомобил, ще забележим откъсването на граничния слой в няколко критични точки - начало на капака на двигателя, преходът предно стъкло-таван, както и задната част на колата - задно стъкло и багажник. В резултат си имаме нарастващ въздушен джоб още от края на предното стъкло до няколко метра зад колата, който буквално я дърпа назад. Всичко е заради инерцията на въздуха и това че той не е идеален флуид, а има вискозитет и маса. В стари времена както сме виждали по филмите и Дискавъри Ченъл
има редица опити да се правят капковидни коли и такива с максимално обтекаем силует. Естествено, безумно е да се смята че може да се направи практична кола с идеална аероинамична форма - просто няма как такова чудо да се появи на улицата. Така че - влизат в действие методите, които ще поясня в следващия си пост. Част от тях съм изпробвал лично както на собствения си автомобил, така и на служебен ван /когато имах такъв
/
Поздрави
темата е както за прости пасивни /тип спойлер/, така и за не толкова прости активни устройства, намаляващи съпротивлението на автомобила при движение с по-висока скорост. Както е известно, от примерно 100 км/ч нататък Сх се увеличава по експонента. Това става предимно заради съпротивлението от налягане /изключваме съпротивлението от триене, защото е пренебрежимо малко/. Основния виновник е образуващия се зад автомобила въздушен "джоб" с по-ниско от атмосферното налягане, което предизвиква вихрообразуване и така част от енергията на горивото отива за затопляне на околната среда. Ако задълбаем повече в механиката на флуидите и компютърният флуиден анализ, чрез които да разгледаме по-внимателно обтичането на каросерията при един среден съвременен автомобил, ще забележим откъсването на граничния слой в няколко критични точки - начало на капака на двигателя, преходът предно стъкло-таван, както и задната част на колата - задно стъкло и багажник. В резултат си имаме нарастващ въздушен джоб още от края на предното стъкло до няколко метра зад колата, който буквално я дърпа назад. Всичко е заради инерцията на въздуха и това че той не е идеален флуид, а има вискозитет и маса. В стари времена както сме виждали по филмите и Дискавъри Ченъл


Поздрави
Re: Аеродинамичен тунинг - вортекс генератори, спойлери, уст
Ето едно клипче ,което ясно показва какво се получава с и без вортекс генератор:
http://www.youtube.com/watch?v=We8LWkqjdX4
и едно клипче с рекламен продукт :
http://www.youtube.com/watch?v=f80a9jssUFU
http://www.youtube.com/watch?v=We8LWkqjdX4
и едно клипче с рекламен продукт :
http://www.youtube.com/watch?v=f80a9jssUFU
«Щастие за всички даром и нека никой да не бъде пренебрегнат!»
Re: Аеродинамичен тунинг - вортекс генератори, спойлери, уст
Със самоделни вортекс генератори от друг тип съм стигал до увеличение на пробега с около 10-12%. Т.е. намалих въздушния джоб отзад с малко ламаринки, но направени явно по-правилно от тези купешки изделия на рекламния клип. Колата беше ван Ситроен Ксара Пикасо, тенекийките ги лепих с тиксо направо за задната броня, страничните задни лайсни и на тавана преди задното стъкло. Имам май някъде снимки из компа, ще потърся. Тестовете бяха на прав участък с дължина около 2,5 км по пътя Ловеч-Плевен, преди около 3 години. Вортекс генераторите бяха направени от алуминиева ламарина и огънати по патента на Виктор Шаубергер за завихрителите, ползвани при ускоряване на движението на вода в права тръба. Въртене първо леко наляво, после силно надясно със стесняване на канала. Формираха вихрова струя, която умножена по 18-20 броя пълнеше доста добре "джоба" зад Ситроена. След време направих такива и за Ксантията ми, но ефектът беше доста по-слаб, при определени ъгли на разполагане на завихрителите - дори отрицателен. После се захванах с друг проект и това го зарязах, може би напразно
Поздрави

Поздрави