Здравейте,
искам да пейстна тук едно лично писмо от колега с дизелов комънрейл без ламбда, за илюстрация какво става с тези автомобили като се сложи комплект оптимизатори К3. Колегата го е написал доста подробно и коректно. Ще спестя само името и някои подробности в писмото, които не засягат темата. Много му благодаря за подробния отзив и добрите думи, той ако иска да добави нещо допълнително ако се е сетил впоследствие.
.................................
Привет caduceus,
Аз съм този, на когото монтира К3 на дизелова Тойота без ламбда сонда точно на св. Валентин, ако помниш. Ето малко наблюдения за ефекта, ако могат да са от полза за теб. Пиша ти ги на лични, защото ГО си е твой и ти си решавай дали да ги правиш общо достояние. Мога и аз да ги постна във форума, ако смяташ за полезно.
След монтажа, още докато си говорихме с теб, двигателят утихна. Подобрено вървене се усети след около 100 км, но при моята кола явно компютъра е "по-инертен", заради липсата на ламбда сонда и горе-долу толкова км са необходими нормално, за да се усети ефекта напр. от по-добро гориво или качествена добавка за гориво.
Причините, поради които държа да запазя К3, са следните, степенувани по степен на важност:
1. По-бодър съм, докато шофирам. Не мога да кажа, че кипя от енергия, но не ми се доспиваше при ежедневно шофиране с тежко недоспиване в продължение на 2 седмици. Преди не е било така, бил съм си и шамари, за да не заспивам при шофиране след недоспиване и умора.
В първите дни усещах нещо в ходилата, докато съм в колата, не точно същото, но подобно на усещането като от джапанки с "пъпчици", може би като слаб ток. После явно свикнах, защото не го усещам, освен ако не насоча внимание натам, но може вече и да е внушение. В началото беше много отчетливо.
2. Колата "утихна". Двигателят работи по-тихо (по-слаби детонации) и плавно и колата върви по-добре. Това би трябвало да доведе до увеличен ресурс на двигателя, което за мен е много съществен плюс.
3. Определено разхода е по-нисък от преди, но не мога да кажа колко, защото нямам съпоставими данни отпреди монтажа на К3. Много е вероятно намаленият разход да се дължи на променения ми стил на шофиране, заради по-доброто "вървене" на колата.
За експеримент махнах ГО на въздушния филтър. Нямаше отчетлива разлика в разхода, но колата вървеше по-зле и беше по-шумна (наблюдавано за около 450 км). При връщане на ГО на въздушния филтър, звукът от двигателя стана по-тих и "по-мъркащ" моментално и колата веднага започна да върви по-добре. Не знам защо повечето хора се фокусират на намаления разход. За мен, ако го има, е бонус. Първите две причини са ми абсолютно достатъчни да оценя К3 като достатъчно полезен, за да искам да го запазя.
И при мен се прояви ефектът от увеличена инерция на автомобила и съм сигурен в него, поради това, че ми се наложи да си сменя навиците при спиране. Само че, при мен този ефект е при всякакви скорости, вкл. и от място при слаб наклон. Затова мисля, че не се дължи на намалено челно съпротивление (което е пренебрежим фактор при много ниски скорости), а на ефект върху маслата в автомобила. При движение по инерция с ниска скорост автомобила трябва да преодолява съпротивлението в скоростна кутия, диференциал и триене в лагерите на главините на колелата. Най-логично (което не означава, че задължително е вярно

) за мен е, че се подобрява смазването в скоростната кутия и диференциала (дай боже и в цилиндрите). Това обяснява и удължаването на пробега между две смени на маслото, за което ти спомена. Тези, при които ефекта от инерцията е само при по-високи скорости, може би имат автомобили с по-малка маса от моя (т.е. там съотношението маса : съпротивление на ск. кутия и диференциал е по-ниско) и затова не се усеща ефекта при ниски скорости.
Поздрави
....................
Еми това е. Потвърждават се повечето неща които съм наблюдавам л практиката, но за съжаление икономическият ефект на дизели без ламбда е силно занижен от при тези с ламбда и работеща обратна връзка. Просто намаляването на горивото остава от педала и по-малко натискане поради по-добрата работа на мотора, а не от автоматичното намаляване на времената на дюзите от компа.
Поздрави и от мен