Здравейте колеги,
темата е както за прости пасивни /тип спойлер/, така и за не толкова прости активни устройства, намаляващи съпротивлението на автомобила при движение с по-висока скорост. Както е известно, от примерно 100 км/ч нататък Сх се увеличава по експонента. Това става предимно заради съпротивлението от налягане /изключваме съпротивлението от триене, защото е пренебрежимо малко/. Основния виновник е образуващия се зад автомобила въздушен "джоб" с по-ниско от атмосферното налягане, което предизвиква вихрообразуване и така част от енергията на горивото отива за затопляне на околната среда. Ако задълбаем повече в механиката на флуидите и компютърният флуиден анализ, чрез които да разгледаме по-внимателно обтичането на каросерията при един среден съвременен автомобил, ще забележим откъсването на граничния слой в няколко критични точки - начало на капака на двигателя, преходът предно стъкло-таван, както и задната част на колата - задно стъкло и багажник. В резултат си имаме нарастващ въздушен джоб още от края на предното стъкло до няколко метра зад колата, който буквално я дърпа назад. Всичко е заради инерцията на въздуха и това че той не е идеален флуид, а има вискозитет и маса. В стари времена както сме виждали по филмите и Дискавъри Ченъл
има редица опити да се правят капковидни коли и такива с максимално обтекаем силует. Естествено, безумно е да се смята че може да се направи практична кола с идеална аероинамична форма - просто няма как такова чудо да се появи на улицата. Така че - влизат в действие методите, които ще поясня в следващия си пост. Част от тях съм изпробвал лично както на собствения си автомобил, така и на служебен ван /когато имах такъв
/
Поздрави